Μιλούσε για τα εργαλεία.
Απόφυγε να αναφερθεί στο εργαλείο-Θεό, το ανθρώπινο χέρι. Μιλούσε για τα εργαλεία των μαστόρων.
Μίλησε για τους τρεις κόσμους τους. Τον χρηστικό, τον συντηρητικό τον θανάτιο.
Έλεγε:
“Φτιάχνετ’ ένα εργαλείο και χρησιμοποιείται. Δουλεύει. Δεν εργάζεται. Μόνο δουλεύει. Ακούραστο. Παράγει. Μερικά ξεκουράζονται, μερικά δουλεύουν νύχτα μέρα.
Αυτός είναι ο ένας κόσμος τους. Τα κοιτάζουμε και σπάνια τα κυττάζουμε. Τα βλέπουμε δίχως κανένα συναίσθημα. Αντιδρούν, αλλά μόνο στην δράση μας. Συναισθήματα για τα εργαλεία, έχουν μόνον οι χρήστες τους. Όχι απαραίτητα συμπαθητικά υποθέτω. Φτιάχνονται και βρίσκονται στον χώρο της δουλειάς τους.
Ο δεύτερος κόσμος των εργαλείων, είναι εκείνος κάποιων άλλων που συντηρούν τα πρώτα. Αυτά, μπορεί να είναι πολύ “μικρότερα”, πολύ “μεγαλύτερα”, ίσως και “ίσα”. Μικρότερα μεγαλύτερα ή ίσα, σε δύναμη. Σε υλικό κι ευφυία του δημιουργού τους. Χωρίς αυτά τα συντηρητικά, τα πρώτα που ανέφερα χάνονται. Απόλυνται!
Ο τρίτος κόσμος είναι εκείνος της απόσυρσης. Της μεγάλης φθοράς την ανήκεστης βλάβης κι εγκατάλειψης.
Κάποιοι από μας τα λυπούνται. Αναγνωρίζουν την προσφορά τους και κήδονται της παρουσίας τους. Συχνά, και αφού παροπλίζονται, ή τα ανακυκλώνουμε ως ύλη (κρίμα είναι) ή τα μετουσιώνουμε σε διακοσμητικά αντικείμενα. Σε πληροφορία μιας άλλης εποχής. Μιας κοινωνίας ξεχασμένης. Παρελθοντικής κι ανεπανάληπτης.
Αυτά είπε.
Τα έγραψα όλα, και όπως τα θυμάμαι. Το θεώρησα υποχρέωσή μου. Έκανα τα λόγια του γλυπτό. Ναι. Για χάρη της όμορφης σκέψης του. Ίσως επειδή φτιάχνω κι εγώ τα εργαλεία που χρειάζομαι.
Σήμερα δούλεψα κι εργάστηκα ξανά πάνω σ’ αυτό. Το έργο Νο-512
Του πρόσθεσα όμως κι έναν ακόμα κόσμο∙ έναν τέταρτο.
Αυτόν, που το εργαλείο είναι ανάγκη να φτιαχτεί. Σαν αυτόν τον ανομολόγητο κόσμο όταν μιλάμε για τους ανθρώπους. Για την ανάγκη να γεννηθούν.
Αυτόν, που το punta extrem του καθενός, του επιτρέπει να υπάρχει μέσα σε ΜΙΑ και μοναδική “χαραμάδα του χρόνου”.
Το έργο αποτιμήθηκε στα 60Ε και συνοδεύεται από το βιβλίο-κατάλογο του καλλιτέχνη, και το πιστοποιητικό γνησιότητας του έργου.
Για άλλες πληροφορίες στην ηλν/κη διεύθυνση: [email protected] ή στο Messenger